domingo, 11 de mayo de 2025

As misteriosas tabletas do Cancioneiro da Ajuda.


 

• Identifícanse sete figuras femininas en escenas de danza acompañadas de salterios e cítolas, con tabletas sostidas na palma da man, non comparables a castañolas ou texoletas.


• As iluminacións revelan un patrón iconográfico coherente, de gran valor para a historia dos idiófonos peninsulares, a danza cortesá medieval e a música visual



O códice Cancioneiro da Ajuda das letras galego-portuguesas. Foi copiado no último terzo do século XIII nun ambiente cortesán, probablemente vinculado á corte de Afonso X ou á nobreza portuguesa próxima ao mosteiro de Alcobaça. O manuscrito, conservado hoxe na Biblioteca Nacional de Lisboa (Cod. Ajuda 1185), contén un repertorio de cantigas amorosas —poesía lírica de natureza trobadoresca— aínda que quedou inacabado e sen notación musical. Non obstante, as súas ricas iluminacións marxinais ofrecen unha xanela única ao mundo visual, social e artístico da corte medieval.


Desde o punto de vista organolóxico, as miniaturas do Cancioneiro da Ajuda teñen un valor excepcional. Aínda que poucas en número, as súas representacións de músicos, cantantes e bailaríns proporcionan información concreta sobre a presenza e o uso de instrumentos no contexto da poesía lírica trobadoresca. Os detalles iconográficos, como a forma dos instrumentos, a técnica de suxeición ou a interacción entre a danza e a música, permítennos reconstruír as prácticas musicais da época e clarificar a interpretación das fontes textuais.

 


Particularmente relevante é o grupo de sete danzantes representados sostendo táboas traqueteantes, que constitúe un dos testemuños máis coherentes e sistemáticos do uso deste tipo de idiófono na iconografía musical medieval peninsular. Todas as figuras presentan unha notable uniformidade tanto no deseño do instrumento como no contexto escénico, o que nos permite afirmar que estamos ante un modelo iconográfico consolidado.

 


As táboas que portaban estas mulleres son sempre dous pares por figura, unha en cada man, de forma rectangular, sen decoración visible e suxeitas firmemente na palma da man, sen indicación de que estean inseridas entre os dedos ou colgadas de cordas.

 


A ausencia de movemento colisionante no momento representado suxire unha postura estática ou preparatoria, dentro dunha linguaxe visual tipicamente medieval que evita representar accións fugaces. Esta forma de suxeición —sólida, frontal, controlada— exclúe por completo a identificación con castañolas ou texoletas, tanto pola súa forma como pola súa técnica de interpretación.

 


En todas as miniaturas, os bailaríns aparecen nun contexto cortesán e musical, acompañados por músicos que tocan instrumentos de corda, probablemente salterios e cítolas, o que reforza a interpretación destas escenas como actos ritualizados ou espectáculos cortesáns nos que a danza está directamente ligada á interpretación instrumental.

 


Iconograficamente, os bailaríns manteñen unha homoxeneidade na súa postura, roupa (túnicas bicolores con decoración lateral) e xestos, o que subliña unha intención estética común e posiblemente un código visual coñecido polo público do manuscrito.

 

--------------------------------------------------------------------- 


Folio

Descrición do xesto

Instrumento acompañante

Observacións organolóxicas

Lacuna I, fol. 4r

Brazos á altura do peito

Saltério

Tabletas de entrechoque claramente definidas

Lacuna V, fol. 16r

Brazo dereito elevado, esquerdo á altura do peito

Saltério

Mesmo tipo iconográfico ca figura anterior

Lacuna V, fol. 17r

Mesma postura que a anterior

Saltério

Tabletas  pequenas, ben delimitadas

Lacuna VII, fol. 29r

Mans á altura dos ombreiros.

Cítola

Continuidade iconográfica, actitude danzante

Lacuna XI, fol. 51v

Ambos brazos en ángulo, mans con tabletas orientadas cara ao espectador

Cítola

Figuras femininas activas, contexto cortesán

Lacuna XII, fol. 55v

Mesma postura que a anterior

Cítola

Túnica bicolor, xesto expresivo

Lacuna XII, fol. 59r

Ambos brazos elevados, mans fronte ao rostro

Saltério

Imaxe final do conxunto, reafirma o esquema común




 



EL MUNDO DE LAS CASTAÑUELAS

Las entradas de este Blog provienen de una antigua página publicada en internet en los años 90. En principio se pretende publicar los conte...